Kle opp bordet
Simen Staalnacke har gått fra klesindustrien til interiørverdenen. Og Japan inntar Norge på interiørfronten. Den tidligere Moods of Norway-gründeren kler nå derfor opp bordet med sitt eget servise, Tokyo.
Tekst: Guri Haram Foto: Guri Haram/ produsenten
Men også flere høstnyheter kommer.
Mangfoldig uttrykk er en måte å tenke flerbruk på. Hos Magnor lanserer nå interiørdesigner Halvor Bakke nye deler til Cape-serien.
– Man kan skape forskjellig uttrykk med samme servise gang på gang. Det meste jeg lager er rent og kan dresses opp eller ned, i forhold til om det skal være en glamorøs eller stram stil, forteller han.
Kaffeserviset og vasen kom på markedet i juni, og i høst kom et elegant krus.
– Nå bygger vi på med flere deler til serviset. Det er bra å samle på, og til våren neste år kommer vi med mer. Det kan vi love, sier han.
Allsidig bruk
Le Creuset har fargen deep teal som hovedfarge i år. Og både gryter og stekeplatene har spennende multifunksjon. Noe som for tiden nettopp er trendy innen interiør.
Ifølge leverandøren har nordmenn for alvor fått øynene opp for at grillpannen også kan settes inn i ovnen, med de muligheter det gir. En nyhet er derfor de dype kvadratiske grillpannene med helletut og høy nok kant til å oppsamle saus. De høye kanten reduserer samtidig fettsprut. Pannen kan brukes på induksjon, ovn og grillrist på utegrillen.
Le Creuset har flere grytetyper. Den klassiske runde gryten kan brukes til alt fra brødbaking til iskjøler og gryteretter. Mens buffetgryten, som følge av sin store stekeflate, er egnet til retter som paella, risotto eller baking av for eksempel focacciabrød.
Praktiske detaljer
Villeroy & Boch tenker også fleksible og allsidige løsninger. Et produkt som utmerker seg er Clever Cooking – strainer/ server bowl. For den vant kjøkkenleverandøren prisen, Best of the Best. Kitcheninnovation of the year 2017. Etter å ha skylt pasta eller salat under springen, kan silikonet lett endre form så bollen umiddelbart blir til en serveringsbolle. Samtidig holdes maten varm i den vanntette bollen.
Eva Solo har mange nyheter innen gryter og stekepanner. Passende nok, kommer de også med en snedig bordskåner med magnet. Spesielt praktisk når du skal forflytte en større gryte til spisebordet. De selger også enormt med vannflasker. Vannflaske og den portable kaffekoppen kommer derfor i to nye farger; varm grå og stålblå.
Japandi – den nye trendbølgen
En trendretning nå heter Japandi; en blanding japansk og skandinavisk design. Japan inntar Norge for full kraft denne sesongen, noe som tydelig fremkom under Oslo Design Fair. Hos Eva Solo ser vi dette i kokkeknivene i Nordic serien. Produsert etter gammel japansk tradisjon, har de samme teknikk som brukes til å fremstille samuraisverd. Rundt kjernen finner du 66 lag med damaskusstål, og det betyr at knivene består av 67 lag.
Gründer av klesmerket Moods of Norway, Simen Staalnacke, har gått fra å designe klær til å fokusere på interiør. Sammen med Magnor lanserer han nå kolleksjonen, Tokyo.
– Å gå fra klesdesign til interiør er samme metodikk, men ulik uttrykksform. Tokyo er min favorittby, der eldgammel tradisjon møter det hypermoderne, sier han.
Den skandinaviske «looken» har mye hvitt, grått og naturinnslag. Det synes han går som hånd i hanske med japansk estetikk.
– Og de har finslipt dette i 1000 år mer enn oss, sier designeren som kom på ideen om en kolleksjon da han fant en fin tekopp på tur i Japan.
Samme silhuett
Staalnacke har vært like detaljfiksert som japanerne gjerne er, og hans håndlagde servise har samme silhuett i alle delene.
– Det jeg synes er litt morsomt er at silhuetten på champagneglasset er den samme på den største vasen og til og med salatgaffelen. Da henger ting bra i hop, smiler han under lanseringen på Tjuvholmen.
Den lille figuren, origami, symbolet for den japanske papirbretter-kunsten, kjennetegner serviset.
– Jeg er glad i vasene og lyktene, The Blue Hour. De er en hyllest til blåtimen, den fineste tiden på døgnet. Ellers er jeg veldig glad i å lage mat og har hatt matlaging i hodet når jeg designet tallerkenene. I sommer har det vært mye grilling; min kone er glad i kylling i alle varianter. Mens jeg er glad i fiskeretter også. Kanten på tallerkenen har derfor blitt trukket mer bakover så det har hvitt, fordi jeg mener maten bør ha hvit bakgrunn for å skinne, smiler han og legger til: Tidligere har jeg kledd opp folk, nå kler jeg opp hjemmet. Kle opp bordet til fest eller hverdags!
Click here to add your own text